درمان فلج بلز

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. درمان فلج بلز
درمان فلج بلز

درمان فلج بلز با کاردرمانی یکی از روشهای موثر است که در مرکز توانبخشی آتیه ( بهترین مرکز کاردرمانی در یافت آباد) ارائه می شود.

فلج بلز ضعف یا فلج ناگهانی عضلات صورت است. علت آن التهاب عصب صورت است که ماهیچه های بیان صورت را کنترل می کند. علت دقیق فلج بل ناشناخته است، اما تصور می‌شود که توسط یک عفونت ویروسی یا یک پاسخ خودایمنی ایجاد می‌شود.

در موارد نادر، فلج بل می تواند منجر به ضعف دائمی صورت یا فلج شود. سایر عوارض عبارتند از:

  • خشکی چشم: این یک عارضه شایع فلج بل است، زیرا چشم آسیب دیده ممکن است نتواند به درستی بسته شود.
  • تغییرات چشایی: عصب صورت حامل اطلاعات چشایی نیز هست، بنابراین فلج بل گاهی اوقات می تواند باعث تغییر در چشایی شود.
  • سینکینزیس: این یک عارضه نادر است که می تواند پس از بهبود فلج بل رخ دهد. مشخصه آن انقباضات غیرارادی برخی از ماهیچه های صورت زمانی است که می خواهید عضلات دیگر را حرکت دهید. به عنوان مثال، هنگامی که لبخند می زنید، چشم در سمت آسیب دیده ممکن است بسته شود.

هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از فلج بل وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد در صورت داشتن سابقه عفونت های ویروسی یا بیماری های خودایمنی ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

اکثر افراد مبتلا به فلج بل ظرف شش ماه بهبودی کامل را تجربه خواهند کرد. درمان بر مدیریت علائم و پیشگیری از عوارض تمرکز دارد. اگر دچار ضعف یا فلج ناگهانی یک طرف صورت خود شدید، فوراً برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

روشهای درمان

هیچ درمان شناخته شده ای برای فلج بلز وجود ندارد، اما بیشتر افراد ظرف شش ماه بهبودی کامل را تجربه خواهند کرد. درمان بر مدیریت علائم و پیشگیری از عوارض تمرکز دارد.

استروئیدها: استروئیدهایی مانند پردنیزون می توانند به کاهش التهاب عصب صورت و تسریع بهبودی کمک کنند. آنها معمولا به مدت 10 روز داده می شوند.

داروهای ضد ویروسی: داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر ممکن است در صورت وجود سوء ظن قوی مبنی بر اینکه عفونت ویروسی باعث فلج بلز شده است، تجویز شود. با این حال، اثربخشی آنها به طور کامل ثابت نشده است.

مراقبت از چشم: چشم آسیب دیده ممکن است نتواند به درستی بسته شود، که می تواند منجر به خشکی و سوزش شود. اشک مصنوعی، پماد و چسب های چشمی می توانند به محافظت از چشم کمک کنند.

تمرینات صورت: تمرینات صورت می تواند به بهبود حرکت عضلات و دامنه حرکت کمک کند. این تمرینات را باید در اسرع وقت پس از شروع فلج بل شروع کرد.

فیزیوتراپی و کاردرمانی : فیزیوتراپی و کاردرمانی می تواند برای افراد مبتلا به فلج شدید بل مفید باشد. درمانگران می توانند تمریناتی را به شما آموزش دهند تا به شما در بازیابی کنترل عضلات صورت کمک کنند.

درمان فلج بلز با کاردرمانی

خوشبختانه کاردرمانی می توانند نقش مهمی در مدیریت این بیماری و ارتقای بهبودی ایفا کنند.

کاردرمانگران در بازیابی حرکت و عملکرد از طریق تمرینات و تکنیک های خاص تخصص دارند. برای فلج بل، عضلات صورت را هدف قرار می دهند تا قدرت، هماهنگی و تقارن را بهبود بخشند. تکنیک های رایج فیزیوتراپی عبارتند از:

تمرینات صورت: این حرکات ملایم فعالیت ماهیچه ها را تشویق می کنند و انعطاف پذیری را افزایش می دهند. آنها ممکن است شامل انقباض عضلات فردی، شکل دادن حالات صورت و انجام حرکات متقارن باشند.

توانبخشی تعادلی : این درمان به مشکلات تعادلی می‌پردازد که ممکن است به دلیل عدم تقارن صورت ایجاد شود. این به حفظ تعادل در هنگام راه رفتن، چرخش و انجام فعالیت های روزمره کمک می کند.

مهارت‌های بینایی: فلج بل می‌تواند بر بسته شدن چشم تأثیر بگذارد و محافظت از چشم‌ها در برابر خشکی یا تحریک را دشوار می‌کند. کاردرمانگران راهکارهایی را برای مراقبت از چشم و پیشگیری از خشکی آموزش می دهند.