اختلالات رفتاری در کودکان

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. اختلالات رفتاری در کودکان
اختلالات رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان الگوهای رفتاری هستند که می تواند بر توانایی کودک برای عملکرد در خانه، مدرسه و سایر محیط های اجتماعی تأثیر بگذارد.

این اختلالات می تواند چالش ها و مشکلات زیادی را در زندگی کودک ایجاد کند. چنین شرایطی می تواند منجر به مشکلات اجتماعی، مشکلات تحصیلی و مسائل انضباطی در محیط های مختلف شود.

اگر در مورد رفتار کودک خود نگران هستید، می تواند مفید باشد که در مورد برخی از شرایطی که می تواند به مسائل رفتاری در دوران کودکی کمک کند بیشتر بدانید. مداخله درمانی و توانبخشی می تواند به کودک شما کمک کند تا مهارت هایی را توسعه دهد که به او کمک می کند تا با برخی از این چالش ها مقابله کند و به شما کمک می کند تا به عنوان والدین سازگار شوید تا بتوانید بهتر از کودک خود حمایت کنید.

ذکر این نکته ضروری است که حتی اگر کودک شما با رفتارهای چالش برانگیز دست و پنجه نرم می کند، لزوماً به این معنی نیست که او یک وضعیت سلامت روانی قابل تشخیص دارد و تشخیص اختلال رفتاری به این معنا نیست که باید برچسب منفی به کودک زد.

گاهی اوقات ممکن است رفتارها به عنوان مشکل در نظر گرفته شوند زیرا با آنچه از کودک انتظار می رود در یک محیط خاص مطابقت ندارند.

در چنین مواردی، شناخت نیازها و ویژگی‌های کودک می‌تواند به والدین، معلمان و مراقبان کمک کند تا تجربیات خود را تطبیق دهند و مداخلات و تسهیلاتی ارائه دهند که به کاهش استرس کمک می‌کند و به کودکان اجازه می‌دهد تا با محیط خود به گونه‌ای درگیر شوند که برای نیازهای فردی آنها کار کند.

اختلالات رفتاری به ندرت در کودکان قبل از پنج سالگی تشخیص داده می شود. کج خلقی گاه به گاه و سایر رفتارهای مخرب در کودکان در اوایل دوران کودکی رایج است.

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 80 درصد از همه کودکان پیش دبستانی هر چند وقت یکبار دچار عصبانیت می شوند. چنین طغیان هایی اغلب کوتاه مدت هستند و بچه ها با کسب مهارت های مقابله ای جدید برطرف می شوند.

علائم اختلالات رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری معمولاً با رفتارهایی مشخص می شوند که سبب بروز اختلال در رفتارهای و فعالیت های روزمره فرد می شود.

شایع ترین علائم عبارتند از :

  • پرخاشگری
  • بیش فعالی
  • بی توجهی
  • تکانشگری
  • سرپیچی از دستور ها
  • بزهکاری
  • مصرف مواد مخدر

در صورتی که رفتار کودک شش ماه یا بیشتر طول بکشد و زندگی شخصی، اجتماعی یا تحصیلی او را تحت تاثیر قرار دهد، باید برای تشخیص دقیق تر با یک روانشناس مشورت شود.

تشخیص اختلالات رفتاری در کودکان معمولاً شامل ارزیابی علائم آنها می شود. متخصص روانشناسی کودکان ممکن است با پرسیدن سوالاتی در مورد رفتار کودک شما شروع کند. آنها همچنین به سوابق و سابقه پزشکی فرزند شما را مورد بررسی قرار می دهند.

تشخیص همچنین ممکن است شامل غربالگری ها، ارزیابی های روانشناختی و صحبت با سایر اطرافیان کودک باشد.

دلایل و عوامل خطر

برخی از عواملی که می توانند در شروع یک اختلال رفتاری نقش داشته باشند عبارتند از:

تفاوت در ساختار مغز: برخی تحقیقات نشان می دهد که تفاوت در ساختار مغز ممکن است منجر به بروز برخی اختلالات رفتاری شود. سطوح انتقال دهنده های عصبی و پاسخ مغز به مواد شیمیایی مختلف نیز می تواند به تفاوت در رفتار کمک کند

ژنتیک: نتایج تحقیقات نشان می دهد عوامل ژنتیکی ممکن است در بروز اختلالات رفتاری در کودکان نقش داشته باشند.

جنسیت: اختلالات رفتاری در کودکان پسر شایع تر است. این ممکن است تحت تأثیر عوامل بیولوژیکی باشد، اما انتظارات اجتماعی در مورد نقش های جنسیتی سنتی نیز ممکن است بر نحوه رفتار کودکان تأثیر بگذارد. 

تجارب آسیب زا: کودکانی که در معرض استرس و ضربه قرار می گیرند بیشتر احتمال دارد که مشکلات رفتاری داشته باشند. چنین آسیب هایی ممکن است ناشی از سوء استفاده و بی توجهی باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که کودکانی که توسط والدین مستبد بزرگ شده اند، بیشتر درگیر رفتارهای پرخاشگرانه هستند.

توانبخشی اختلالات رفتاری در یافت آباد

درمان اختلالات رفتاری در کودکان به ماهیت، نوع و شدت مشکلاتی که کودک تجربه می کند بستگی دارد. در بسیاری از موارد، مداخلات بر موارد زیر متمرکز خواهد شد:

درمان فردی: انواع مختلف روان درمانی می تواند به کودکان در یادگیری مدیریت رفتار کمک کند. درمان شناختی رفتاری (CBT) رویکردی است که می‌تواند به کودکان کمک کند تا افکاری را که به مسائل رفتاری کمک می‌کنند، شناسایی و تغییر دهند.

خانواده درمانی: اگر والدین، خواهر و برادر و سایر اعضای خانواده با هم در جلسات درمانی شرکت کنند، کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری اغلب سود می برند. خانواده درمانی می تواند روابط و ارتباطات را بهبود بخشد و تعارضات را کاهش دهد.

دارو: در حالی که هیچ دارویی به طور خاص برای درمان اختلالات رفتاری وجود ندارد، برخی از داروها ممکن است به کودکان کمک کنند تا علائم مختلفی را که ممکن است تجربه کنند، مدیریت کنند.

متخصصان ما در مرکز توانبخشی آتیه (بهترین مرکز توانبخشی و کاردرمانی در منطقه ۱۸ تهران) خدمات تخصصی توانبخشی اختلالات رفتاری را ارائه می دهند.

 

مقالات مرتبط :

کلینیک توانبخشی در یافت آباد

گفتاردرمانی در یافت آباد

کاردرمانی در یافت آباد